~ Unexpected Ukhuwwah! ~




Indahnya ukhuwwah apabila ia itu bisa berbicara tanpa kata...ukhuwwah yang terikat ibarat sepintal tali yang sangat kukuh ikatannya...terkadang indahnya ukhuwwah bisa diungkapkan pada penulisan Sang Perasa Ukhuwwah...teringat bait di dalam lirik nasyid dendangan UNIC-Sahabat Sejati...

Ku biarkan pena menulis 
Meluahkan hasrat di hati 
Moga terubat segala 
Keresahan di jiwa 
Tak pernah ku ingini 
Ya!,ukhuwwah itu bisa hadir dalam keadaan yang kita minta dan kita cipta...juga uniknya ukhuwwah ini kerana ia juga boleh hadir dalam keadaan yang tidak disangka-sangka..hebatnya nilai ukhuwwah!...

Teringat beberapa kisah ukhuwwah yang saya alami...tidak perlulah dikenali siapakah gerangan sahabat saya itu, cukuplah sekadar secebis bingkisan cerita ini menjadi sebuah kayu ukur erti ukhuwwah...benarlah firman Allah...firman yang berbentuk 'direct' dan mudah difahami...namun, ia kadang kala sukar untuk dilaksanakan...
"sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara.."(AL-HUJARAT:10)
Suatu hari saya pernah diminta oleh seorang hamba Allah ini supaya mengendalikan majlis solat hajat dan bacaan Yasin bagi programnya..sungguh saya langsung tidak mengenalinya..sekadar mendapat Personal Message(PM) di laman "Mukabuku"..terfikir juga, saya sudah hampir satu sesi meninggalkan jawatankuasa di surau universiti, kenapa saya diminta sedangkan ketika itu sudah ada kepimpinan surau yang baru..entah dari mana dia boleh mengenali diri ini..sehingga kini saya masih tertanya-tanya...

Dengan penuh rasa ikhlas, saya menerima taklifan tersebut..tidak menjadi masalah majlis yang sebegitu rupa dek kerana sudah menjadi kebiasaan saya kendalikan majlis seperti itu..bak kata orang putih, "small matter"..atas dasar ukhuwwah yang sungguh misteri itu, saya mengikhlaskan diri..Alhamdulillah, ada hikmah disebalik permintaan itu...

Saya mengendalikan majlis itu, dan seusai majlis disapa oleh seorang budak lelaki dari kursus itu juga..kemungkinan lelaki itu adalah ketua program yang sama dengan hamba Allah tersebut..dia menghulurkan beg kertas kepada saya yang seingat saya berisi kismis, beberapa zikir Mathurat dan yang paling tidak disangka adalah sebuah buku Diari Muslim yang bewarna hitam..cantik!..saya sudah merancang untuk membeli sebuah Diari Muslim sendiri di sebuah kedai buku yang berhampiran..namun, itulah takdir Allah..Diari Muslim yang datang tanpa disangka-sangka..terima kasih kepada Si Pemberi diari tersebut...

Setelah mengendalikan majlis itu, barulah saya mengenali hamba Allah itu dengan lebih dekat..sungguh apabila saya mengenali seseorang, sangat berminat untuk mengenalpasti peribadinya..dengan harapan, dialah seseorang yang bakal menyumbang sesuatu atas jalan Allah ini..sungguh tidak pernah berjumpa, namun alam maya ini cukup membantu untuk saya mengenali sesiapa yang saya ingin berkenalan..alam maya ini ada 'pros' dan 'cons'..penggunanya haruslah bijak!..jangan disalahgunakan!..jangan kufur nikmat!...

Sungguh terkesan apabila hamba Allah ini menceritakan kisah keluarganya..dan saya menyedari satu perkara bahawa dia ini cukup mengagumi keluarga saya..saya pun tidak pasti sejauh mana penilaiannya terhadap keluarga saya..teringat kata-katanya yang dia mengimpikan keluarga yang sakinah..yang dilimpah mawaddah dan rahmah..dia dilahirkan dalam keadaan yang susah..sering kali saya teringat akan nasihatnya supaya buat yang terbaik untuk tahun akhir..buat yang terbaik untuk keluarga..pasti saya ingat pesanannya itu...

Juga jelas tampak padanya, kesungguhan dan kegigihan dalam menuntut ilmu..saya mengagumi kesungguhannya..setiap kali berbicara, sudah pasti akan muncul tentang keluarga..sungguh, dia menghargai keluarganya..saya mendoakan yang terbaik buatnya..teringat juga pesanannya tentang Diari Muslim tersebut..adakah dia pemberi diari tersebut???..sungguh!, ini memang misteri!...

Ingin saya lakarkan seuntai kata buatnya..moga ia bermanfaat untuknya jua untuk sahabat yang lainnya...


Sungguh aku menghargai ukhuwwah yang telah tercipta..benar!, 
Ukhuwwah ini bisa hadir dalam keadaan yang sangat tidak disangka-sangka,
Namun, tidak ramai yang menghargainya,
Ukhuwwah itu sungguh indah apabila bertemu dan berpisah kerana Allah,
Kerana kita mengimpikan naungan Arasy Allah di akhirat kelak,
Juga ukhuwwah kerana Allah ini menjanjikan kita untuk sampai ke syurga dan bertemu di sana,


Aku mengimpikan kamu bakal menjadi seorang pejuang jalan Allah,
Seorang yang berkomitmen untuk DAKWAH dan TARBIYAH,
Seorang yang rela ditarbiyah untuk mentarbiyah yang lainnya,
Juga seorang yang tidak kenal erti penat lelah atas jalan ini,


Kita menghayati apa yang ada di dalam doa Rabithah,
Yang sering kita ulang setiap hari pagi dan petang,
Memohon agar Allah menghimpunkan hati-hati kita ini di bawah naungan cintaNya,
Moga Allah menghimpunkan hati kita semua..Allahumma ameen~~~






Ingatlah firman Allah:-

" Dan Yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Gagah lagi Maha Bijaksana.{ Al-Anfaal: 63 }

Buat sahabat yang dihargai..sungguh ukhuwwah ini misteri dan unik!..wallahua'lam...

muslimdaie90_Permatang Badak,Kuantan(^_^)


Ulasan