:: Sanah Helwah for 22 years old ::


1)  sanah helwah Akh... umur dah semakin tua,study dah habis sudehh, pemikiran dah matang, dakwah memacu kencang... apa tunggu lagi akh!!!!


2)  hb bro...ble mau nikoh???lme x mkn nasi myk niii...=)


3) salam.. subhanallah.. aidil milad mubarak sahabat.. :) manfaatkan usia berbaki sebaiknya untuk Islam.. moga dipermudahkan segala urusan.. semangat! ^^


4)  Selamat Hari Lahir.. Moga panjang umur, murah rezeki dan hidup senantiasa dalam rahmat dan berkat Illahi serta senantiasa diberi kekuatan dalam mengharungi liku-liku kehidupan yang penuh pancaroba.


5)  Selamat hari umur disingkati.. :) buat akhi!..Moga Terus Thabat hingga akhir nafass atas jalan yang Haq ini...!!!:D   p/s : tinggi rendah bukan menjadi ukuran.. hehe.. 



6)  Salam....hari bersejarah shbt ana rupanya arini...sanah helwah akh..amanah yg kte pikul sememangnya berat akh, namun pasti la, bantuan Allah pasti akn sntiasa ada..smoga terus istiqamah..


7)  selamat hari lahir en... dh nk convo kn... tahniah2.. ^^


8)  selamat hari lahir abg, smoga sentiasa dilindungi oleh-Nya dan bjaya dunia akhirat... amiin..

Inilah "qoute" yang aku terima di laman Facebookku tepat pada tarikh 15/10/2012..Kenapa tarikh itu???..Sudah pastinya itu adalah tarikh keramat!..15/10...Tarikh yang melahirkan diri ini ke dunia..Melihat dunia yang penuh warna-warninya..Dunia yang indah dengan ciptaan Allah yang tiada bandingannya.....

Cepat terasa masa berlalu..Alhamdulillah, Allah masih lagi menyayangi diri ini..Mengizinkan aku untuk terus bernafas dan terus bernafas..Menjalani kehidupan sebagai seorang 'Abid dan Khalifah di bumiNya..Inilah kenikmatan yang tidak terhingga..Aku tidak mahu menjadi golongan yang tidak bersyukur!..Biarpun hatta sedikit yang aku peroleh, namun aku akan kembalikannya kepada Allah..Itulah seharusnya jiwa hamba yang Rabbani.....

Kini, aku sudah meningkat umurnya..Selama 22 tahun aku hidup!..Suatu masa yang lama!..Tapi, apakah ia tersia tanpa dimanfaat?..Hanya Allah yang layak menilainya!.....

Macam-macam ucapan diterima..Kadang-kadang tergelak sendirian melihat post di wall FaceBook..Setiap ucapan mendatang makna yang mendalam..Yang tersirat..Memerlukan masa untuk memahaminya..Secara keseluruhannya mendoakan yang baik-baik saja.....

Aku tidak inginkan hadiah!..Mungkin kalau tengok remaja sekarang ini, cara sambut hari jadi sudah saling tak tumpah macam orang Kafir yang sudah pasti tidak mengikut Islam..Ada yang menyambut dengan acara baling tepung..Baling telur..Simbah air..Dah macam haiwan-haiwan di mini zoo pula..Banyak lagi yang perlu diperbaiki!.....

Ramai juga ikhwah yang terkejut bila aku sebut umurku..Kata mereka, umurku masih muda!..Tapi sudah bisa berbicara lantang soal dakwah dan tarbiyah!..Aku melahirkan syukurku kepada Allah!..Inilah kehidupan ikhwah!..Zaman matrikulasi banyak mengajar aku bertatih gagah di medan ini..Walau dahulunya berbeza kumpulan, tapi itu tidak menghalang aku untuk menggencarkan dakwah kini.....

Inilah kurniaan dari Allah..Kadang-kadang kita jarang mensyukuri apa yang Allah berikan kepada kita..Orang yang bersyukur adalah orang yang bertaqwa dan menyerahkan jiwa raganya hanya untuk Allah!..Terkadang kelebihan yang Allah bagi pada kita pun, kita banyak menggunakan pada jalan yang salah!..Itulah ujian!.....
" Dan Dia lah yang menjadikan kamu penguasa-penguasa di bumi dan Dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian (yang lain) beberapa derajat, untuk mengujimu tentang apa yang diberikan-Nya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat siksaan-Nya dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayan[Al-An'aam:165]
Umurku masih muda..Ya!..Umur muda ini bukan untuk kita bersuka ria seperti ramai pemuda di luar sana..Masa muda ini banyak perkara yang boleh dilakukan terutamanya untuk agama Allah ini..Bila kita sudah melafazkan dua kalimah syahadah, saat itulah ada amanah yang terpikul!..Kita telah berjanji dengan Allah untuk melaksanakan perintahnya..Kita perlu sumbangkan sesuatu kepada kebangkitan umat!.....
" Di antara orang-orang mu'min itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka tidak merobah (janjinya)[Al-Ahzab:23]
InsyaAllah, selagi roh dan jasad bersatu, selagi itu akan aku teruskan perjuangan ini..Lemah, letih, lesu!..Semua itu perhiasan-perhiasan yang membawa kepada kefuturan!..Walaupun ramai manusia yang melihat kita hebat, sedarilah kita juga manusia..Hakikatnya, tidak terlepas dari segala macam ujian Allah!..Hanya untuk menguji hambaNya..Yang benar-benar ikhlas untuk berjuang!.....

Semua ini perlukan bekalan!..Ya!..Bekalan ruhiyah, bekalan fikrah, bekalan jasad dan bermacam lagi bekalan buat sang pejuang!.....

Aku berharap dengan hari lahir ini, membuatkan aku terus gagahi jalan yang penuh onak dan duri!..Aku ingin setabah Rasulullah dan para sahabat!..Mereka adalah Qaedah Sulbah!..Menjadi tulang belakang kepada dakwah Islam..Moga Allah matikan aku dalam dakwah dan tarbiyah.....

Mohon doa dari sahabat-sahabat, moga diri ini terus thabat!..Hingga akhirnya aku bertemu Allah!.....

muslimdaie90_Kuantan

Ulasan