~ Pengalaman Tahun Tiga yang Manis ~



Bismillah..Allahu Akbar!!!.....

Tiba-tiba tergerak hati nak update blog..Rasa dah agak lama tak update..Inilah antara kekangan seorang pelajar..Tapi, kekangan-kekangan itu kini kian berkurang sedikit demi sedikit..Syukur kepada Allah kerana sudi mengurniakan ruang masa yang ada ini untuk aku membuat sedikit coretan hidup untuk memori yang mendatang.....

Biasalah!..Bagi aku menulis blog ini bukanlah suatu yang mudah!..Betul tak bloggers sekalian??!!!..Sebab aku punya pendapat yang tersendiri bila menulis blog..Aku menginginkan pembaca itu mengerti akan tulisan aku..Juga mereka bisa mengambil manfaat dari setiap apa yang tertulis..Kerana, amat rugi seandainya apa yang kita buat itu tidak mampu untuk memberi manfaat kepada yang lainnya..Juga, salah satu tuntutan Individu Muslim adalah bermanfaat kepada orang lain.....

Tergerak hati nak menulis sebelum pulang ke kampung halaman di Kuantan(^_^)....

Dalam beberapa hari lagi bakal pulang ke Kuantan..Berat hati rasa nak meninggalkan bumi Terengganu ini..Mungkinkah pulang aku ke Kuantan adalah untuk selama-lamanya atau aku bakal bertandang semula ke Negeri Penyu ini?..Biarlah ia tinggal sekadar persoalan kerana aku sendiri pun masih tidak pasti apakah jawapan untuk persoalan itu..Sejujurnya aku merindui bumi Terengganu.....=)

Tapi, secara seriusnya, bumi Terengganu ini banyak mengajar aku..Banyak mematangkan aku dan banyak memberi aku pengalaman..Mungkin kalau dinovelkan kisah aku itu, semestinya tebal!.....

Teringat aku masa mula-mula mendaftar, aku jadi seorang yang kelihatan 'skema' ketika itu dek kerana pakai baju kejema berbelang merah yang kini kian pudar warnanya..Pergi mendaftar bersama keluarga yang sangat banyak berjasa!..Sejak dari aku lahir hinggalah ke sekarang ini..Betapa hebatnya mereka kerana mampu menjaga dan mendidik anak-anak walaupun banya kerenah yang terpaksa mereka hadapi..Inilah cabaran apabila sudah berumahtangga!..Apatah lagi apabila dikurniakan anak!..Suatu amanah yang kian dilupakan oleh sebilangan ibubapa.....

Masih teringat hari pertama aku mendaftar di universiti, masa itu aku menghidapi penyakit demam campak..Atau lebih untuk menampakkan ke'sains'an dia adalah Rubeola..Penyakit jangkitan akut disebabkan virus measles. Pesakit demam campak biasanya mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan dan disertai ruam pada kulit. Penyakit ini sangat mudah menular kepada orang lain melalui titisan cecair dari mulut dan hidung semasa bercakap, batuk atau bersin..Bahaya juga kesan penyakit ini kepada orang lain..Dek kerana penyakit ini, beberapa aktiviti aku telah disekat supaya tidak menjangkiti kawan yang lain.....


Kehidupan tahun 1 hingga tahun 3 cukup mengajar aku erti kehidupan..Kerana disana banyak menguji aku sebagai seorang manusia di atas muka bumi ini..Itu sungguh manis!..Manis lagi dari madu!.....


Aku teringat juga, minggu orientasi itu, mendapat beberapa panggilan dan mesej pesanan ringkas yang menyapa telefon bimbit semasa aku sedang sibuk berprogram bersama fasilitator..Tertanya juga, mesej apakah itu??!!....


Ya!..Itulah mesej-mesej yang ingin menarik aku ke medan DAKWAH dan TARBIYAH..Inilah pengalaman aku yang paling manis..Mesej yang aku terima itu bukanlah dari "kumpulan yang aku sertai sekarang"..Tetapi "kumpulan yang lain"..Panjang kisahnya..Bakal aku coretkan di post yang lain..Apa yang utama adalah kandungan mesej yang ingin mengajak untuk bersama dengan abang-abang untuk menggerakkan dakwah di universiti.....


Mungkin kerana mereka beriman dengan Surah Ali-Imran ayat 104 menyebabkan mereka menghubungi aku.....
Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.[ Ali-Imran:104]
Semasa tahun pertama, aku berimej Islamik..Berkopiah hitam..Kadang kala, baju masuk dalam seluar..Bak kata  orang, aku waktu itu adalah "sivik"..Mereka tidak tahu bahawa nilai sivik itu sangat penting untuk menampakkan siapakah kita..Ramai manusia akan judge a people by it's cover atau kata lainnya tanggapan pertama dalam English dibaca First Impression..Bila tengok gambar masa tahun pertama, nak tergelak pun ada juga..Sangat childish..Muka macam tak bersalah pula..=)

Siapa yang mengenaliku, dia akan mengenaliku..Dulunya aku kurang menghayati satu ayat Allah ini yang menyebabkan aku ini kerap kali bermain tarik tali dengan tarbiyah!..Allah sudah menukilkan secara jelas dalam surah As-Saff ayat 10 dan 11..Ayat ini cukup menyentap hatiku untuk terus berbisnes dengan Allah tanpa rasa syakwasangka yang amat dahsyat ataupun sipi-sipi.....
 Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?..(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.{As-saff: 10-11}
Jahiliyah!!!..Ya!, inilah anasir yang dikenalpasti cuba untuk menjauhkan aku dari tarbiyah!..Menarik aku dari merasai kemanisan hidup dalam dakwah..Dan paling bahaya apabila anasir ini sentiasa mencuba menghilangkan minat aku untuk merasai kemanisan iman!..Dan alhamdulillah, jahiliyah itu telah aku singkirkan sejauh-jauhnya lalu Allah mencampakkan sebuah semangat!..Sepertinya Allah memberi hati yang baru kepadaku..Terima kasih Allah.....

Tidak dinafikan, aku juga seperti manusia biasa..Aku juga pernah meminati wanita..Juga terkadang melayan perasaan yang timbul..Sehinggakan Allah mengurniakan hidayah kepadaku..Lalu, aku berkeputusan untuk meninggalkannya dan Allah menatijahkan yang terbaik buat aku..Aku bersyukur kerana keduanya sudah menyertai jalan dakwah dan tarbiyah ini!..Inilah tarbiyah yang sebenar..Benar-benar merubah seseorang untuk menjadi lebih baik.....

Debaran tahun tiga mula terasa..Debaran kerana bakal menghabiskan pengajian tahun akhir dan insyaAllah jika diizinkan Allah, aku bakal bergraduasi pada bulan 11 tahun ini..Tahun tiga ini banyak juga pengalamannya..Apa yang kurang adalah kelas..Kuliah kurang, tetapi fokus tetap diberi untuk menyelesaikan Projek Ilmiah Tahun Akhir (PITA)..

Aku teringat perbualan aku dengan seorang sahabat :-
Sahabat: I, aku tengok ko ni kuat je dakwah..Tak penat ke??..Ko dakwah, dakwah jugak..Study jangan lupa... 
Aku: Terima kasih atas ingatan..Tapi, itulah!..Pernah aku cuba untuk lari dan lupakan kerja dakwah ni, tapi tak boleh!..Aku terjumpa dengan dakwah ini di matrikulasi..Aku jumpe pun dengan cara yang menyebabkan aku menghargai jalan ini..Aku cuba lari, ade je yang akan cari aku..Jadi, sebab tu aku serahkan diri aku ni untuk agama Allah... 
Sahabat: Baguslah macam tu I..Aku pun sokong ko..Tapi, jangan lupa tanggungjawab yang lain yer.. 
Aku: InsyaAllah, bro!..=)
Itulah penangannya!..Aku termuhasabah dengan soalan sahabatku itu...

Kalau ingin ceritakan pengalaman, sangat banyak!..Bila dah tahun akhir, mula ramai bincang satu bab yang paling disukai ramai!..Ada kawan-kawan yang cuba melakukan provokasi dan usikan..Lalu, jawapan yang aku rasa paling sesuai adalah, Aku sudah punya calon!..

Jika dahulunya aku mula terfikir untuk merancang macam-macam bab jodoh ini..Sekarang, setelah beberapa siri tarbiyah yang aku lalui, aku termuhasabah!..Seharusnya, perkahwinan kita itu biarlah mengikut aturan dakwah!...

Aku sudah berbincang dengan murabbi soal ini..Cuma apa yang aku mampu katakan kepada murabbi, seandainya keputusan itu yang bermanfaat untuk dakwah, aku relakan!..Terkadang kita perlu mengorbankan kehendak dan keinginan nafsu demi kepentingan dakwah.....

Tapi, sejujurnya, aku masih belum terasa untuk melangkah lebih jauh untuk mendirikan Baitul Muslim..Bila tiba masa dan ketikanya, perbincangan secara terperinci akan diadakan bersama murabbi..Cuma pesannya, carilah calon yang ikut tarbiyah yang sama dan gerak kerja yang sama..Maka, aku memuhasabah apa yang murabbi katakan.....

Ramai yang menyarankan aku untuk sambung belajar dek kerana umur masih muda..Masih sweet lagi(huhu)..Memang sudah niat di hati ingin sambung belajar..Aku bermohon moga Allah permudah segala urusanku.....

Banyak sangat pengalaman yang aku lalui di kampus..Terkadang aku tidak terfikir bahawa aku mampu untuk melangkah sejauh ini..Namun aku berpegang, ini semua dengan izin Allah..Subhanallah!.....

Malam ini aku bakal pulang ke Kuantan..Ini adalah post sebelum aku pulang rumah..Moga Allah permudahkan perjalanan aku nanti.....

Cukuplah sekadar ini coretan aku..Jika berkesempatan, pengalaman yang lain akan menyusul~~~

Sungguh hebat Allah mengatur hidup ini(^_^)...

- muslimdaie90_GPJ -

Ulasan