~Tanggungjawab KITA terhadap qodoya ummah~

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...

“Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah dimuka bumi ini"[2:30]


“ Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada-Ku”[51:56]

Alhamdulillah,marilah kita memanjatkan rasa syukur yg benar2 kpd Allah S.W.T..Allah masih lagi sayangkan kite dan terus menghidupkan kite atas muka bumi ini utk melaksanakan amanah yg telah Allah taklifkan kpd kite..Ana datangkan 2 ayat dari kalam Allah yang cukup jelas spya menjadi renungan buat kite ya'ni sbg manusia..

Ayat di atas jelas menunjukkan peranan utama manusia dijadikan atas muka bumi ni..adakah kite ni dijadikan sekadar bahan perhiasan duniawi yg bernyawa ataupun disana ade amanah serta taklifan yg Allah beri kpd kite..ana cukup terpaku bile membaca bahan fikrah iaitu SYAHADATUL HAQ tulisan Abul A'la AL-Maududi..risalah ini cukup menyentuh ana krna ape yg ana tahu selama ini telah ana faham bile bace buku ini..Allah telah memahamkan ana dan itulah tgjwb kite semua sbg "muslim" dan terutamanya sbg du'at haraki..

Dan Allah mengatakan bahawa kite adalah "ummatan wasatha" iaitu umat pertengahan..

Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. Dan Kami tidak menetapkan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar Kami mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang membelot. Dan sungguh (pemindahan kiblat) itu terasa amat berat, kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah; dan Allah tidak akan menyia-nyiakan imanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia..[2:143]

Ayat ini jelas mngatakan kpd kite bhwa kite mnjadi ummat pertengahan antara Rasulullah kpd ummat..kitelah yg menggalas tgjwb utk mnyebarkan risalah nubuwwah..dunia akan mnjadi saksi kpd kite sama ada kite wat kerja atau tidak..dan saat itu tidak ade alasan yg diberi krna tgjwb ini telah termaktub sejak azali lgi..tpi,adkh kite ni trgolong dlm glgn yg faham ek??..same2 muhasabah..

Terasa malu diri ini dgn Allah dn Rasul..krna ape??..sikitnya usaha dakwah yg ana buat..kdg2 diri ini menyangka bhwa kite dh bwk usrah, kire setle dh la keje kite..TIDAK sama sekali krna dkwh bkn hnya pada usrah tpi sgt luas pgrtiannya..kita wajib melakukan dakwah selagi mana maratib amal yg ke-7 iaitu Ustaziyatul Alam msih belum wujud..tidak ada masa utk kite melayan prkara2 yg sia2 kerana itu bisa mnjauhkan kite dari dakwah..

Alhamdulillah,sekali lagi Allah telah mgizinkan ana utk pergi ke PP utk pertandingan nasyid IPTA di UITM Penang..ana bersama shbt kump Ilhaam yg lain hadir utk mnjdi wakil unvrsiti kami buat kali prtama..moga dgn pnyrtaan ini, dpt kami smpikan dakwah melalui bait2 nasyid kami..

Sehari sebelum prtndgn, kami serombongan pergi ke PP merentasi jambatan pulau pinang yg tersergam indah..kami pergi ke sana utk mncari pgalamn dan menikmati keindahan ciptaan Tuhan (padahal nk cari tmpat mkn je)..punyalah jauh merantau..dah mcm foreigner dah rasanyer..tapi apepun, tetap merantau di bumi Allah...

Bila tiba di PP, ana sangat terkejut melihat umat yg bergelar dirinya agama Islam telah mengotorkan Islam..suasana di PP amat jauh berbeza dgn Negeri Penyu ni..masalah di PP ini amat2 teruk..dgn selamba muda-mudi melakukan maksiat secara terbuka di tepi pantai..ana beristighfar berulang2 kali..ade yg bergurau senda, botol arak di tepi dan mcm2 perlakuan yg xsenonoh..

Bila pulang ke tempat penginapan, terfikir ana sendirian dlm bilik smbil hati xtenteram..xtenteram bukan kerana ada yg ana kenal dlm kumpulan itu tapi xtenteram krna perjuangan mensucikan Islam masih belum selesai..kesian kat orang mcm ini sbb tiada yg membimbing mereka dan memandang indahnya hidup tidak bersyariat..sdgkn kite hidup dgn syariat Allah...

Terasa di hati ini mahu menjadikan mereka semua berada di dalam arus tarbiyyah tpi apakan daya bila anasir jahiliyyah lagi besar pengaruhnya berbanding para du'at..perlunya jamaah utk menggerakkan dakwah dan tarbiyyah ini..jamaah yg bebas dari pengaruh luar dan diselaputi oleh iman dan taqwa serta mnepati HIZBULLAH..

Rasulullah saw prnh bersabda:

“Wajiblah kamu bersama-sama Jamaah Islam dan kepimpinan mereka”

Jadi, sama2lah kite menjernihkan fikrah, melabuhkan pengorbanan demi Islam dengan harapan Islam kembali bersinar di mata dunia..InsyaAllah...

Wallahua'lam...

Al-faqiru ilallah...

Ulasan

Bashir IbnDzul berkata…
salaam,

jom! jom!

tingkatkan amal dan tingkatkan prestasi!
SaiFuLLaH berkata…
ketahuilah fenomena sebenar yg melanda PP..ana yakin tmpt yg enta pergi 2 adlh Quessbay...