Pandang Rendah Da'ie Kepada Orang Lain...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...

Alhamdulillah, hm, hari ini terasa terpanggil utk menekan keyboard ini utk menukilkan sdkt post kat page ini..risau juga kalau berhabuk blog ini sdgkan blog ni kan sbg wasilah..kdg2 kite terlpas pndg bhwa byknya wasilah dan uslub dakwah..cume kite je yg buta hati dan punya ego yg tinggi utk memperhalusi perkara sprti ini..sdgkan kite ni adlh insan yg terbaik andai kite mnyampaikan dakwah Islam..

“ Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung [Ali-imran:104]

Kadang2 rasa sedih melanda juga di hati ini bila mana mereka yg mgaku mereka da’ie tetapi tidak berkelakuan atau bertindak seperti seorg da’ie..sdgkan Allah telah mmberikan kite beberapa uslub dalam mihwar da’awi@ medan dakwah ini utk menegur seseorg itu mestilah dgn berhikmah krna pntingnya hikmah dlm mnyampaikan kesucian Islam..

“Serulah (manusia) kepada jalan Rabbmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik" [An-Nahl : 125]

Tergerak hati ini utk menulis sbb ana telah menerima khabaran yg tidak baik mgenai beberapa orang da’ie yg memandah rendah kpd org lain..prnh satu ketika seorg hamba Allah ini menanyakan pada ana, kenapa yer orang yang “mengaku da’ie” pun bersikap seperti orang biasa..hilang hikmahnya utk mnjadi contoh kpd yg luar..ana brtanyakan kepadanya,apa yg telah dilakukan oleh kump yg “mengaku da’ie” tu??.dia brkata yg mereka ni suke sgt ‘assobiyyah’..pastu bile org2 biasa senyum kat mereka, tidak di balas..yg xsangka sekali bile terdengar kata2 GHIBAH dari kump yg “mengaku da’ie” ni..itukah seorg da’ie yg sukses dlm dakwahnya??.

Ingin juga ana menegur diri ana serta sahabat2 supaya pandanglah setiap org sbg mad’u kite dan pandanglah sisi potensi dan positif pada mereka..sampaikanlah dakwahmu kpd mereka andai kamu mngaku yg kamu faham benar akan dakwah dan tarbiyyah..tpi kenapa masih ada golongan yg merendahkan golongan yg lain??.sbg contoh,golongan bertudung labuh merendahkan martabat yg bertudung pendek dan free-hair..

Beza mereka dgn kite mungkin pada thaqofah dan fikrah tapi semua itu bisa dibentuk andai da’ie itu da’ie..fahamilah apa PERANAN kita sebenarnya..ingin melahirkan individu muslim ini bukan mudah..kerana nk melahirkan individu yg faham ini perlu pada tadhiyyah@pengorbanan dan kembali kpda asolah dakwah itu sndiri..

Ramai yg ada ilmu,ramai yg boleh berkata mngenai Islam dgn hebat tapi sukar utk diterjemah dan diamalkan..berhikmahlah dlm dakwahmu supaya ia sampai dlm hati para mad’u..bimbang juga disebabkan hilang hikmah dlm dakwah, terhijab seruan ke hatinya..

Sama2lah kita cube memahami fiqh dakwah yg sebenar dan cara2 memikat hati para mad’u dan mutarabbi..supaya kemanisan dalam Islam dapat juga dirasai bersama di dalam lingkungan kita..insyaAllah,marilah sama2 mgislahkan diri..

Wallahua’lam…

Al-faqiru ilallah…

Ulasan

nur,1990. berkata…
salam
segala2 nya berbalik kpd kefahaman dan hati..
benar.. sgt setuju, pandanglah mad'u kita dgn pandangan kasih syg..

dai'e juga manusia..dan daie juga mad'u..pndglah daie yg mlkukan kesilapan itu as mad'u yg perlu dipandang dgn positive juga..tegurlah ia dgn berhikmah...

kita x kn sempurna..namun kite diberikan ruang utk terus berubah.. andai khilaf, mohon ampunlah padaNya dan juga pd org yg kita dah buat khilaf..
yg penting,cuba utk tidak jdkan diri kita as fitnah..

akhir kalam, ana petik pesanan ayah ana buat ana:
"Kak, dakwah kita adalah mengajak manusia beriman kepada Allah, dakwah kita juga kita sentiasa menghormati sesama manusia dan dakwah kita adalah kita menjadikan alam ini amanah yang perlu kita jagai, dakwah kita adalah amanah kita dan janji kita dengan Allah"

habluminallah, wa hablumnannas~
wallahua'lam
Tanpa Nama berkata…
Assalamu'alaikum..syukron atas pringatan...boleh minta izin copy x untk dimuatkan dlm fb ana?utk pringatan buat diri & jga shabt2 yg lain,InsyaAllah
Tanpa Nama berkata…
Assalamu'alaikum..syukron atas pringatan...boleh minta izin copy x untk dimuatkan dlm fb ana?
IBA berkata…
To tanpa nama:
Waalaikumussalam,tafaddhol.nak copy pun boleh.moga jadi renungan kite bersama..same2 mngejar redha Allah..
Tanpa Nama berkata…
syukron..
mawarberduri berkata…
masya Allah tak sempat2 rsY utk mjengah blog favourite ana nih. benar, pndg lah semuaY dgn pndgn kasih syg. ana sdg berusaha utk mbuatkan shbt2 y sgt2 solehah ini memahami pkara itu.

ye, mmg pelik bg pndgn mrk if tgk membe2 ana [geng2 1 sek] dulu.

mrk kbyknY sek agama, ataupun iklim y Islamik. sdg kan ana?

mrk tade plg pnglmn berkawan dgn org y kaki clubbing, pnh bzina [naudzubillah] dan sbgY..

berat, sgguh, mmg berat tgjwb diri kpd mrk y sgt dsayangi itu. tp, sbg daie kita harus terus menerus mencuba! jgn pth smgt! skali2 jgn! cukuplah kisah Nabi Yunus pemujuk diri~

krn, ketahuilah, andaikata mrk itu berubah, dan berhijrah, iman mrk lbih tggi dari iman golongan2 y sudah sedia baik, insya Allah~

syukran atas perkongsian ini akh. moga jd amal jariah bmanfaat, ameen~