::Jarak Cinta Ini::


Entah mengapa inilah waktu yang aku nantikan.
Waktu agar Tuhan memberi aku ruang untuk aku contengkan sesuatu dalam blog aku ini. Aku memang jenis suka update status di laman Facebookku. Hampir setiap hari aku update dengan harapan ada manfaat buat teman-teman aku di luar sana. Moga Allah sentuh hati mereka dengan coretanku di Facebook sana.
Blog?.
Laman yang sudah jarang orang guna. Semakin dilupakan sejak si Mark Zuckerberg ni buat Facebook. Siap ada kawan aku tak main langsung Facebook sebab dia kata Facebook ni orang Yahudi buat. Memang anti-betul dia.
Tapi, pandangan aku lain pula. Aku lebih suka ambil manfaat ini untuk aku berdakwah. Itu ruangnya memandangkan hampir seluruh Malaysia dan seluruh dunia main FB, why not kita ambil ruang itu untuk dakwah kan?. Ada sahamnya jugak.
Adoiii, bukan ini yang ingin aku persembahkan sebenarnya. Kan dah lari fokus tu!. Aku memang begini. Sekali dah mula menulis, kadang-kadang lupa pulak apa hadaf (baca:objektif) utama. Inilah aku. Sekadar insan yang menagih cinta Tuhan.
Yang nak aku kongsi sebenarnya tentang jarak.
Jarak cinta kita dengan Tuhan.
Kalau bincang pasal cinta kita dengan manusia, itu sudah terlalu biasa. Sebut saja atas muka bumi ni, siapa je yang tak pernah jatuh hati atau bercinta?. Mesti pernah sebab itulah jiwa manusia biasa. Sering diuji.
Aku ingat dulu, ketika aku Tahun 1, pernah diuji juga dengan cinta. Sekarang ramai kawan-kawan aku seolah menyanjungi aku, melihat aku hebat, budak tarbiyah, ada sesetengah panggil aku ustaz. Aku terima saja lah. Tapi, mereka tak tahu, sebelum aku jadi seperti sekarang, aku dulu pun ada ujian jahiliyah juga. Walaupun pada anggapan orang, itu biasa, tapi bagi seorang daie yang bercinta, itu adalah “dosa besar” bagi aku.
Pernah dulu, aku menaruh harapan seorang akhowat usrah(moga dia tsabat dengan tarbiyah hingga kini). Perkenalan yang hampir setahun dan banyak menguji aku. Akibat bila terlalu ambil berat, banyak urusan bersama, maka ujian itu bertalu-talu lah sampai. Sebab itu aku sekarang, banyak mengurangkan urusan aku dengan mana-mana wanita, takut ujian yang sama datang kembali.
Aku tidaklah seperti orang lain yang taksub dengan cinta. Aku tak pernah dating pun. Cuma kadang bertanya khabar dan cerita tentang hidup melalui henfon. Dia pun budak usrah juga tika itu. Kalau bahasa orang sekarang, kapel islamik lah kot eh?. Astaghfirullah.
Tapi, cukuplah semua itu selama setahun. Tipulah kalau aku cakap aku boleh lupa semua itu sebab itulah kali pertama dan kali terakhir aku ada perasaan istimewa pada seorang yang bergelar wanita. Selepas itu hingga sekarang, tak pernah aku jatuh hati pada mana-mana wanita. Kalau ada urusan dengan akhowat, cukup itu atas dasar kerja. Tak lebih. Itu pun aku dah banyak tapis.
Alhamdulillah. Paling kurang aku kena bersyukur Allah uji aku dengan itu sebab dengan pengalaman itu jugalah aku gunakan untuk aku merawat anak usrah aku yang ada masalah ’couple’. Bila mereka dengar kisah cinta aku dulu, mereka rasa nak jadi macam aku. Cepat-cepat mereka putus dengan couple mereka. Hehe(senyum keji). Alhamdulillah!.
Aku merasai, betapa penangan cinta aku dahulu, banyak merosakkan komitmen aku kepada dakwah. Banyak memalsukan amal aku. Nampak hebat di luar, tapi hati, ada cinta manusia yang lain.
Ini lah cerita tentang diri aku yang sering aku ceritakan kepada anak usrah aku bila aku cerita tentang Mahabbatullah. Mencintai Allah.
Dalam bab cinta, kita kena fikir tentang jarak.
Cuba kita ukur, antara cinta kita kepada manusia, harta dan dunia seisinya serta cinta kita kepada Allah. Sejauh mana?. Mana lagi dekat jaraknya dengan hati kita?.
Aku yakin, cinta kita kepada manusia, harta dan dunia itu lebih dekat berbanding cinta Allah. Cinta Allah ni seolah di pinggiran saja. Macam tak ada fungsi sangat dengan hidup kita. Astaghfirullah. Mohon ampunlah pada Allah.
Kalaulah ada parameter atau apa jua alat untuk mengukur jarak ini, pasti kita akan tertunduk malu pada Allah. Sebab apa?. Sebab punya lah banyak nikmat yang Allah bagi, tak terkira punya banyak, tapi bila cek hati kita, rupanya cinta Allah itu jauhhhhh!. Seolah tidak kelihatan kadang-kadang tu.
Koreksi balik diri!.
Tanya balik diri!
Cinta hakiki ini untuk siapa?.
Cintanya orang beriman
Di pintu manakah cinta kita kepada Allah.
Di pintu kemunafikan atau pintu keimanan?.
Cinta orang munafik ini penuh kepuraan. Aku melihat ramai orang cintanya di sini. Nampak luaran seolah cintakan Allah, tapi bila bersendirian, rupanya lebih suka untuk tidak taat. Suka jauh dari Allah. Tak suka dikongkong dengan Islam. Cinta mereka kepada dunia sama macam mereka cinta Allah. 50:50. Astaghfirullah.
“ Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah,mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah…..”(Al-Baqarah:165)
Tetapi, cinta orang beriman juga hebat!
Cinta hakiki. Tidak ada dusta. Tidak ada pura-pura. Cinta sepenuh hati. Cintanya dilandasi iman. Cintanya menjadi usahanya ke syurga. Dalam hatinya, hanya Allah yang didambakan. Cinta yang murni. Luhur!.
“…Adapun orang-orang yang beriman sangat cinta kepada Allah….” (Al-Baqarah:165)
Kamu tahu cinta orang beriman ini sampai satu tahap, bila disebut nama Allah, gementar hati dia. Bila dibacakan padanya kalam-kalam Allah, bertambah imannya!.
“ Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka..” (Al-Anfal:2)
Cuba kita duduk sejenak, muhasabah diri. Muhasabah cinta. Eh, macam tajuk nasyid pula.
Dalam cinta kita kepada Allah itu, wujud tak ciri-ciri ini?;
1. Selalu teringat-ingat kepada Allah
2. MengagumiNYA
3. Redha atas segala ketentuannya
4. Siap berkorban untuk Allah
5. Takut kepada Allah. Khauf
6. Berharap sentiasa padaNYA
7. Taat dengan ketaatan yang benar padaNYA
Aku teringat pesan Ibnul Qayyim tentang cinta ini;
“ Cinta sejati adalah bilamana seluruh dirimu akan kau serahkan untukmu Kekasih (Allah), hingga tidak tersisa sama sekali untukmu (lantaran seluruhnya sudah engkau berikan kepada Allah) dan hendaklah engkau cemburu (ghirah), bila ada orang yang mencintai Kekasihmu melebihi Cintamu kepada-Nya…”
Ukurlah jarak kamu dengan Allah dari buah kepada cinta iaitu bentuk-bentuk ketaatan yang kamu buat.
Kamu jaga mutabaah amal, kamu  turun ke medan dakwah menyedarkan manusia dengan matlamat hidupnya, kamu mentarbiyah adik-adik usrah, tiap malam turun untuk syuro, kamu pergi menuntut ilmu akhirat, kamu bersedekah dan amal-amal soleh yang lain.
Itulah bukti cinta yang sebenar!.
Jika semua amal soleh ini mudah kamu buat dan anggota badan kamu tidak merasa berat ketahuilah, jarak cintamu pada Allah, telah pun dekat!.

p/s: Bila dah start menulis, memang panjang. Selamat membaca. Rasa nyaman pula bandar Kuantan ni. Usai lepas hujan. 
.
@muslimdaie_PB

Ulasan

Zaireen Zulaika berkata…
kenapa bila dh suka akhwat tu x nikah je? belum mampu ye saat tu?? sekarang klu sudah mampu, akhwat tu dh nikah blom ? klu blom, pinanglah.
Muslimdaie90 berkata…
Zaireen Zulaika: Moga dia dalam jagaan Allah