:: Hanya Kerana Cinta Kamu.....?!!! ::

Hammasah!. Semangat!


Di keheningan malam yang indah. Terasa angin sepoi-sepoi bahasa menghembus kulit. Saat itu terasa hebatnya Allah menciptakan angin. Walau rupanya tidak kelihatan, tetapi kewujudannya dirasai. Ada tanda di sebalik kewujudan itu. Itulah hebatnya Allah menciptakan segala ciptaannya dengan fungsi yang tersendiri.

Kehebatan Allah itu jelas bilamana wujudnya manusia. Yang juga punya fungsi yang tersendiri. Menjadi ‘abid dan khalifah. Itu fungsi utama. Ditambah lagi kehebatan Allah itu dengan wujudnya manusia yang terdiri dari dua jantina. Lelaki dan wanita. Kaum Adam dan kaum Hawa. Keduanya mempunyai tafsiran dan nilaian jiwa yang berbeza. Membuktikan kuasa Yang Esa.

Saat bersemangatnya dalam dakwah

            Akhi Fahrin: “ Salam akhi, program adik-adik minggu ini nak buat kat area mana?. Boleh akhi ‘confirm’kan?. Ana nak inform semua adik halaqoh ana ni…=) “

            Akhi Amat: “ Wasalam akhi, inshaa Allah akhi. kita akan buat di area-area Gunung Jerai!. Wahhhh!, bersemangatnya anta yer!. Ana pun hampir terlupa akan program adik-adik ni..Huhu. Asif2x “

Anda pasti sudah terbiasa dengan ayat-ayat sebegini. Menunjukkan seorang akh yang begitu bersemangat untuk mentakwin(membentuk) adik-adik halaqohnya. Hammasah!. Semangat!. Itulah ciri yang harus dimiliki oleh si pemuda yang ingin menjayakan sesebuah fikrah yang mereka yakini. Mereka membuktikan semangat itu dengan amal yang mencurah-curah!.

Kita sudah pasti tidak akan mengambil berat akan pembinaan adik-adik kita sekiranya tiadanya satu rasa ini. Rasa CINTA!. Kita akan bersemangat untuk menyumbangkan sesuatu kepada dakwah ini sekiranya kita cinta akan dakwah itu sendiri. Amanah berat itu tidak akan terlaksana jika rasa cinta kita terhadap dakwah itu hanyalah ibarat pepasir di tepian pantai. Mudah saja diterbangkan angin!. Rasa cinta terhadap dakwah haruslah seperti batu yang mencengkam bumi di tengah laluan air terjun yang berlari laju.

Seronok melihat ikhwah yang begitu bersemangat dengan dakwah. Kerana semangat mereka membuatkan kita ini turut cemburu. Cemburu dengan amal mereka. Cemburu dengan apa yang ada dalam diri mereka. Lalu, membuatkan kita untuk lebih bersemangat agar mampu untuk berdiri sama tinggi dengan ikhwah yang mantop itu. Ikhwah Qowiy!.

            “ Sesungguhnya  mereka  itu  adalah  pemuda-pemuda  yang  beriman  dengan Tuhan mereka; dan  Kami tambahkan petunjuk kepada mereka.(18:13)”

Seorang pemuda yang benar-benar beriman, Allah akan tambahkan mereka bermacam-macam-macam petunjuk, cara dan jalan untuk menegakkan agama ini. Di bahu merekalah terletaknya amanah yang berat untk memperbaiki umat yang kian rosak ini. Bermula dari bawah. Takwin Fardil Muslim. Membina individu muslim.

Semangat berbekalkan rasa cinta ini akan membuatkan si aktivis dakwah itu bersungguh dalam amal mereka, atau kata lainnya all-out untuk dakwahnya. Syukurlah kerana Allah itu telah membuatkan kita sekian lama jatuh cinta dengan dakwah.

PerjalananMasihPanjang


Cinta memfuturkan

            Akhi Amat: “ Salam akhi, lama tak dengar khabar berita?. Senyap je. Ke mana anta selama ni?. Ke dah menikah?. Hehe. Saje gurau akhi. Jangan marah. Bila lagi kita nak berprogram bersama nih? “

            Akhi Fahrin: “ ……………………… “

Mungkin situasi ini pernah berlaku dalam hidup kamu. Apabila seorang al-akh yang dahulunya bersemangat dalam dakwah namun kini sepi menyendiri. Lebih menyedihkan, tanpa khabar berita.

Apa yang lebih menyedihkan sebenarnya apabila seorang al-akh yang begitu menggila amal dakwahnya, kini futur kerana cinta. Jika dahulunya dia begitu cintakan dakwah, kini orientasi cintanya bukan lagi dakwah tapi kepada WANITA!.

Rasulullah saw. bersabda:

            ” Tidaklah aku tinggalkan fitnah yang lebih besar bagi kaum lelaki melebihi fitnah wanita” (HR Bukhari dan Muslim).

Ujian cinta ini bukan sahaja buat lelaki biasa, tapi lelaki dakwah juga tidak terlepas dari ujian ini. Saat bergabungnya kita dalam dakwah, kita harus tekadkan hati, bulatkan keazaman untuk menyerahkan segala harta jiwa dan raga di jalan Allah. Jangan biarkan cinta wanita itu merampas cinta suci iaitu cinta Allah.

Kenapa wanita lebih kamu cintai?!. Sedangkan mereka tidak memberi apa-apa makna kepada kamu melainkan kamu bernikah dengannya. Kerana hanya jalan pernikahan sahaja yang menghalalkan hubungan kamu. Adakah cinta kamu kepada dakwah yang dahulunya itu suatu kemunafikan dan kepura-puraan?

Seorang aktivis dakwah itu punya dua pilihan. Sama ada ingin menjadi seorang daie yang benar-benar tsabat setelah ujian menimpa atau daie yang futur kerana tunduk pada ujian. Tiada jalan tengah dalam kehidupan kita. Kita harus bertegas dalam memilih. Sama ada hitam atau putih. Sama ada syurga atau neraka. Seorang daie itu tidak akan tunduk dengan kejahilan dan kemungkaran.

Rasulullah SAW menyebut:

            " Pandangan itu merupakan panahan daripada panah-panah iblis laknatullah, sesiapa yang meninggalkan pandangan tersebut kerana takut kepada Allah, Allah akan mengurniakannya keimanan dan merasai kemanisan iman didalam hatinya." (Riwayat Al-Bukhari)

Singkirkan jahiliyah

            “ Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan jalan yang buruk. (17:32)

Akhi fillah,

Ujian cinta itu ujian yang paling berbahaya. Apatah lagi apabila kamu bergelar seorang daie. Bergelar seorang yang sedang melakukan kerja dakwah dan mentarbiah manusia menuju kepada Rabb. Adakah kamu mengimpikan manusia yang kamu bina itu dekat dengan Allah sedangkan kamu sendiri yang jauh dari Allah dengan melakukan jahiliyah cinta itu?.

Menjadi lumrah seorang wanita inginkan seseorang yang boleh mendengar masalah mereka. Boleh menjadi tempat mengadu. Apatah lagi tempat meminta nasihat. Kepada siapa lagi kalau bukan kepada budak-budak dakwah ini. Muka nampak macam alim lagi suci. Inilah pilihan wanita. Mereka juga mengimpikan suami yang boleh membawa mereka dan anak-anak menuju syurga. Huh.

Andai benar kamu cintakan Allah, singkirkan jahiliyah itu. Singkirkan ia dari kehidupan kamu. Andai benar kamu inginkan syurga abadi, berkejaranlah mengejar nikmat syurga itu. Jangan kamu menjadi fitnah kepada dakwah suci ini. Jangan jadi peroboh kepada susunan dakwah ini. Hanya jiwa yang suci saja yang mampu bertahan untuk menjadi mata rantai dakwah yang amat panjang ini.

Ayuh wahai pemuda!,

Bertegaslah dengan prinsip kalian!. Jangan mudah tunduk kepada nafsu!. Jangan pernah memenangkan Syaitan yang datang dari kanan kiri depan dan belakang kalian!. Usah  biarkan nafsumu memamah semangat dan keinginan dakwahmu!. Tidak ada yang lebih bernilai melainkan menginfaqkan diri di jalan Allah!.

Jangan harap dakwah ini akan berjaya dengan percintaan yang tidak halal itu!. Wanita yang tidak mencintai Allah, tidak pernah menguntungkan kamu!. Bahkan ia akan menjauhkan kamu dari Allah dalam diam tanpa sedar. Cintailah Allah dan Rasul melebihi segala-galanya!.

Bangkitkan semangat PEMUDA!

" Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?. (yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.(61:10-11)"
muslimdaie90_B1S7 

Ulasan