:: Kenapa jahiliyah masih bersarang?...T_T ::

-Jangan jadi manusia yang jahil-

“ Kerana itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)Ku. [2:152]

Nilainya seorang hamba bermula di pagi hari. Bagaimana dia berpagi-pagian. Berpaginya seorang muslim sejati dengan tunduk dan sujud dengan penuh nilai kehambaan di hadapan Rabbnya. Tiada nilai erti cinta tanpa menterjemahkannya dalam amal pengibadatan kita. Paling kurang, ringankanlah tanganmu untuk mengangkat buku kecil bernama Al-Mathurat (atau kini dah ada versi Android..;-)

Sebagai hambanya, nilai sebuah muhasabah itu amat tinggi. Kita sang hamba ini sering kali melakukan dosa tanpa sedar, mungkin juga ada yang sedar. Muhasabah itu adalah sebaik-baik renungan buat diri yang sering lalai dan alpa dari sebuah ketaatan yang mutlak padaNya. Adakah layak kita akan cintanya seandainya dosa dirasai biasa?. We need reflect ourselves.

Tapaki bumi dengan iman

            “…..Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu ni'mat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu…..[5:3]

Ayat ini antara ayat yang telah memukul jiwa para sahabat dengan kuat sekali. Lalu, akibat pukulan itu maka berguguranlah linangan air mata sang sahabat Rasulullah yang sangat mencintai baginda. Turunnya ayat ini memberi petanda yang tidak diinginkan oleh para sahabat. Petanda bahawa sang kekasih Allah bakal meninggalkan mereka. Tidak tertahan rasanya!.

Itulah jiwa para sahabat yang lembut walau ada sesetengahnya berperibadi begitu tegas dan keras. Mana tidaknya, seorang murabbi agung mereka bakal meninggalkan mereka dan bakal bertemu Penciptanya. Para sahabat tahu setiap manusia akan mati namun tetapi mereka masih dahagakan kasih sayang dan tarbiyah dari Rasulullah membuatkan seolah-olah mereka tidak bisa menerima hakikat itu. Hebat!.

Tarbiyah Rasulullah yang dahulunya telah berjaya membina jiwa-jiwa yang benar-benar basah dengan iman. Kepatuhan dan ketaatan mereka kepada Allah tidak lagi diragui kerana Rasulullah berjaya meyakinkan mereka dengan jalan perjuangan yang satu ini. Membuatkan mereka ingin hidup dan mati dengan dakwah ini.

Mari muhasabah bagaimana kita?. Rasulullah dan sahabat berjalan dan bertebaran atas muka bumi ini menggenggam risalah Ilahi. Risalah yang mereka akan sebarkan. Mereka menapaki bumi ini dengan penuh keimanan. Bukan sekadar mereka mengungkapkan kalimah iman tapi mereka juga membenarkan fikrah ini. 

Membuktikannya dengan amal. Kita gimana(mood: indon)???

Beriman dengan jahiliyah lagi?

Saya rasa pasti ada yang tertanya-tanya akan tajuk ini,

“ Beriman dengan jahiliyah ..Huh, macam mana tu yer?..Setahu saya rukun iman ada 6 saja..Dalam 6 tu pun, mana ada beriman kepada jahiliyah! “

Iman itu kan didefinisikan secara ringkasnya:-

1)         Membenarkan dengan hati
2)         Berikrar dengan lisan
3)         Beramal dengan anggota

Kita ini akan jadi seorang yang beriman dengan jahiliyah apabila kita menerima jahiliyah ini sebagai pegangan yang benar walaupun kita tahu  ia datang dari musuh-musuh Allah itu sendiri. Jika kita mengungkapkan bahawa jahiliyah ini bagus untuk diikuti kerana sesuai dengan waqi’(keadaan semasa) sekarang, maka kita telah pun mengikrarkannya. Apatah lagi kalau kita beramal dengannya!. Bab beramal ini, banyak yang dah melaksanakannya tanpa perlu diajar pun.

Antara tiga definisi ringkas itu, kita mungkin boleh berdalih dalam bab membenarkan dengan hati dan berikrar dengan lisan tetapi tidak ramai yang boleh berdalih dalam bahagian beramal dengan anggota. Mana tidaknya, sudah begitu corak kehidupannya. Antara hadaf (objektif) utama musuh Allah ini ialah memisahkan umat Islam dari gaya hidup Islam. Dan mereka telah berjaya.

            “ Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepadamu. Jika mereka berpaling (dari hukum yang telah diturunkan Allah), maka ketahuilah bahwa sesungguhnya Allah menghendaki akan menimpakan musibah kepada mereka disebabkan sebagian dosa-dosa mereka. Dan sesungguhnya kebanyakan manusia adalah orang-orang yang fasik. 

Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan hukum siapakah yang lebih baik daripada hukum Allah bagi orang-orang yang yakin? (5:49-50)

Mereka” kini berjaya!!!



Sejarah kejatuhan Abbasiyah menunjukkan masyarakat ketika itu mula goyah prinsipnya. Mula lupa akan matlamat hidup mereka. Keagungan ilmu yang melampau semata-mata membuatkan mereka telah dikalahkan oleh tentera yang ‘bodoh’ dari ilmu. Tentera Monggol dan juga peristiwa Perang Salib. Masyarakat ketika itu mula tipis hammasahnya. Mula kendur semangat keinginan jihadnya. Mula culas melaksanakan kerja-kerja dakwah secara berfokus. Kini fokus mereka adalah berdebat mengenai ilmu yang baru lalu mengakibatkan kejatuhan khilafah yang tidak diinginkan.

Jatuhnya khilafah bukan bererti musuh Allah ini juga jatuh tapi sebaliknya!. Mungkin kita pun tidak menyedarinya. Musuh Islam ini bangkit dengan penuh bergayanya. Tidak dengan senjata tetapi dengan segala bentuk serangan pemikiran yang boleh menjauhkan manusia dari matlamat asal mereka diciptakan. ‘Abid dan Khalifah.

Musuh Allah ini telah berjaya meracuni umat Islam hingga sekarang!

“ Uish, betul ke ni bang?..Tak kan sampai sekarang orang kafir serang kita kot..Biaq betoi?..Saya tak tau pun!..T_T “

Inilah Sejarah Kita!(boleh buat satu pengisian hujung minggu ni..hehe)

Singkirkan jahiliyah serta karatnya itu

Orang kafir ni dia tidak beritahu kita yang dia nak serang pemikiran kita!. Kalau dia beritahu, saya rasa sudah lama kita akan berdemonstrasi besar-besaran..Mungkin lebih besar dari BERSIH 3.0. Serangannya cukup halus lagi rapi strateginya. Mereka juga ada yang mengkaji Al-Quran tapi kajian mereka itu hanyalah untuk menghancurkan umat Islam. Mereka cari point-point dalam Al-Quran, apa yang Allah suruh orang Islam dan mukmin buat lalu selepas itu mereka memikirkan cara nak jauhkan umat Islam agar tidak melaksanakan point itu. Hanya dengan memanipulasi nafsu seorang manusia.

Song, Sex,Smoke, Sport,Screen. Semua ini agendanya. Fenomena sekarang, ramai yang lalai dengan apa yang disajikan. Kalau ‘movie’nya, Running Man dan seangkatan dengannya. Sukan yang kini menjadi kegilaan orang sehingga ada sesetengah dari mereka sanggup tinggalkan solat semata-mata kerana bola. Diperbodohkan oleh sebiji bola. Apatah lagi lagu-lagu yang gempak yang menaikkan bulu roma pendengarnya. FaceBook juga kini menjadi kegilaan semua peringkat umur. Boleh tahan juga si Mark Zuckerberg ni.

 Bila diperhatikan, segala apa perkara yang datang dari Barat, semua dekat dengan nafsu kita. Mereka tahu tarikan nafsu saja yang boleh melalaikan umat Islam ini dari fokus sebenar. Mereka berjaya membuatkan umat Islam hidup atas landasan nafsu!

Sedarlah!, orang kafir kini sedang mencatur kita!

Ikhwah fillah, jauhilah dari jahiliyah itu. Usah biar ianya bersarang dalam hatimu. Kita harus fokus dengan kerja ini. Kita harus mencari segala anasir taghyir(agen pengubah) untuk ditarbiyah mereka bagi mengembangkan populasi orang yang berjuang. Tidak mesti tidak, perlu buat!.



Jika kita hidup dengan aturan jahiliyah, sedarilah bahawa kita sedang jauh dari aturanNya. Kita akan mula menjauh dari tarbiyah dan dakwah ini. Berjuanglah kalian bagi meraih chenta dan redhoNya!.......

-muslimdaie90_SA-

Ulasan