:: Renungan Jalan Yang Satu ::

Jalan yang Panjang

Baiknya Allah!

Hanya kerana terlalu banyak nikmat yang dikurniakan tanpa meminta kita membalasnya..Sedarkah kita?!!!.....

Allah kurniakan kita lima deria rasa untuk kita merasai dan menggunakannya..Ada Allah minta balasan???..Tidak ada!

Allah kurniakan kebahagiaan kepada keluarga kita..Ada Allah minta balasan???..Tidak ada!

Allah jadikan kita hebat dalam pelajaran..Ada Allah minta balasan???..Tidak ada!

Allah berikan kita kerjaya yang hebat, duit yang banyak dengan kesenangan yang melimpah ruah..Ada Allah minta balasan???..Tidak ada!

Bermacam lagi Allah beri..Ada Allah minta balasan???..Tidak ada!..Tidak ada!..Dan tidak ada!

Jadi adakah kita ini kerja duduk bersahaja?..Minum kopi, baca surat khabar, goyang kaki, layan MukaBuku(FB), tweet di Twitter, hisap rokok, pergi shopping, lepak dengan member..Adakah itu yang kita buat semata-mata?..Bahkan ada sebahagian darinya menjadi tabiat dan amalan yang sudah terbiasa!..Alangkah ruginya hidup kita!.....

Inilah JAHILIYAH!..Jadi jahiliyah jika semuanya diperlakukan hanya memenuhi tuntutan hawa nafsu!..Hindarkan!..Kerana Allah tidak menciptakan KITA untuk itu!..Sama sekali tidak!.....

Tahu apa itu PERJUANGAN?..Kamu tahu apa keutamaan kita sekarang ini?..Ya!..Perjuangan ISLAM!.....

Ini salah satu tujuan hidup yang utama Allah ciptakan manusia..Menjadi khalifah untuk perjuangkan Islam..

Kamu lupa???..Masih ada masa untuk muhasabah dan perbetulkan keadaan!.....

Masih adakah alasan untuk tidak berdakwah??!!!..Dalam keadaan umat Islam dipijak, dihinjak, dimaki, dikeji, dianiaya..Kamu masih mahu berdiam diri?..Masih mahu bergelumang dalam jahiliyah?

Aku mengimpikan dakwah ini tersebar ke pelusuk dunia dan ceruk rantau pedalaman!

Aku mengimpikan jiwa-jiwa manusia ini menerima dakwah..Terima dengan ikhlas!

Aku mengimpikan jiwa-jiwa yang telah menerima seruan dakwah, bisa menyebarkannya!..Ingin aku memberi analogi bahawa seharusnya kita ini menjadi seperti biji kopi..Jika diletakkan didalam air, pasti akan tersebar merebak warna hitamnya!..Sama seperti dakwah!

Dakwah itu bukan sekadar penerimaan!..Tapi, ia sebuah tanggungjawab yang tergalas setelah seruan itu memasuki gegendang telingamu!

Aku mengimpikan pemuda yang mempunyai HIMMAH 'ALIYAH untuk terus memacu dakwah ini!

Aku tidak mahu melihat ada jiwa muda yang hanya berpeluk tubuh!

Aku mengimpikan para da'ie sekalian, cuba untuk memantapkan fikrah dan thaqafahnya!..Kerana ia sebuah bekalan yang benar-benar solid!

Kamu sudah mengikuti halaqah usrah, sudah mengikuti siri-siri daurah pemantapan fikrah!..Ini Sejarah Kita, Syahadatul Haq, Hadis Ghulam..Adakah ada alasan untuk tidak melaksanakan dakwah setelah melalui siri-siri daurah yang mantap itu?!

Adakah kamu memerhatikan murabbi/murabbiyah kamu yang sanggup berpenat lelah untuk membinamu?!..Tugas mereka bukan membina tubuh badan!..Tapi, mereka cuba menanamkan kefahaman untuk memperjuangkan agama!

Janganlah KITA sekadar menjadi orang biasa yang hanya melalui kitaran hidup yang biasa saja..Jadilah, seorang yang 'TERBEZA' dari orang biasa..Kita terbeza kerana kita memahami tanggungjawab yang sebenarnya!

Amat besar kebencian Allah kepada siapa yang memahami kepentingan dakwah tapi tidak melaksanakannya!

Kamu bukan sekolah agama?!..Jadi, itu alasan kamu untuk tidak berdakwah!..Itu alasan kamu untuk menangguhkan urusan dakwahmu?!..Muhasabahlah!..Jika satu dunia berfikiran begitu, jangan pernah sesekali mengharap ISLAM akan menang!

Pernah kamu tahu mengapa Kerajaan Abbasiyah yang begitu hebat, jatuh?!..Jatuh dengan mendadak dan begitu meruncing!

Hanya kerana mereka terlalu fokus kepada ilmu-ilmu, lalu menghasilkan idea-idea baru dalam pelbagai bidang, dan akhirnya....

Terlupa membina roh DAKWAH dan JIHAD kepada masyarakat ketika itu!

Dan menyebabkan Abbasiyah diserang oleh Monggol yang tidak bertamadun!

YA!..Itulah akibat jika mula melupakan dakwah!..Dan kini kita sama-sama menyaksikannya!

Ingatlah sahabatku!,

Jalan dakwah ini satu-satunya jalan!..Jalan yang dilalui oleh para sahabat dan para Rasul..Ia tidaklah seselesa yang disangka..Bukanlah ditengahnya ada karpet merah atau bunga-bungaan..Tapi dibentangkan padanya duri dan halangan-halangan!..Hanya bekalan yang mantap sahaja yang membolehkan kita untuk terus kekal!

Moga Allah kekalkan kita bersama atas jalan ini!

Cintailah dakwah ini!..Terima kasih Allah kerana memberi aku kecintaan yang luar biasa ini!..Allah menjanjikan syurga buat siapa yang mencintai jalanNya.....

muslimdaie90_Kuantan

Ulasan