~Aktivis Dakwah dan Ibadah~



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,
Dan barangsiapa mengambil Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya pengikut (agama) Allah itulah yang pasti menang. [5: 56]

Alhamdulillah, sehingga hari ini Allah masih sayangkan hambanya, masih memberi peluang kpd hambanya utk menikmati segala nikmat Allah yg tidak ternilai dan yg paling utama masih di berikan kekuatan pada kite utk terus melaksanakan tgjwb dakwah dan tarbiyyah ni..

Para aktivis dakwah itu pasti tidak terlepas dari ciri rabbaniyah dalam perjalanan dakwahnya. Aktivis dakwah yg sebenarnya adalah org yang paling banyak ibadahnya kepada Allah.

Jika ibadah ini di pandang rendah oleh seorang aktivis itu pasti akan menghancurkan peribadi aktivis itu sndiri kerana telah hilangnya teladan dalam dakwahnya. Bagaimana ia akan menyeru manusia sedangkan dia lupa trhadap dirinya dan tidak dapat memenuhi kewajipan sbg seorang da'ie. Sedangkan, ibadah itu akan meningkatkan keimanan dalam hati manusia.


Hendaknya kita menyibukkan diri dengan amal solah dan bersungguh2 dalam menunaikannya. Kita tidak akan merasa kebahagiaan itu kecuali org yg telah merasakannya. Maka, orang yg telah bergabung dalam gerakan dakwah, yg berdiri di atas landasan Islam dan bertujuan menggapai redha Allah, tidak selayaknya menunaikan tugas2 dakwah hanya kerana syiar atau kewajipan yg harus di laksanakn tapi sebenarnya, lebih dari itu. Mereka harus mampu mendapatkan kelazatan dan ketenangan dalam hati ketika menunaikannya serta merasakan nikmat dalam munajat kpd Allah.


As-syahid Hasan Al-Banna mengatakan, "Saya telah byk membaca, melakukan percubaan, hidup bersama manusia, dan ikut menyaksikn pelbagai peristiwa. Ternyata, ketika keluar dari perjalann yg singkat namun tahapannya cukup panjang itu, saya berhasil mendapatkan aqidah yg kukuh, yg tidak mungkin boleh di goyahkan oleh apa pun. Dia adalah kebahagiaan yg didambakan oleh banyak orang. Kebahagiaan itu hanya dapat di rasakan dan memancar dari jiwa dan hati mereka, bukan dari yg lain".

Jadi, HATI yg hidup yg selalu berhubung dgn Allah adalah sumber kebahagiaan. Kebahagiaan hakiki itu susah utk di cari dan memerlukan pengorbanan yg hakiki di atas jalan Ilahi. Moga dengan kekuatan inilah seruan DnT dapat disebarkan ke gegendang telinga umat Islam.(",)

~Al-faqiru ilallah~

Ulasan