Politik dan Dakwah


Salam ikhwah/ akhwat fillah..

Ana ingin bertanya kepada antum,ape pndgn antum trhadap politik di Malaysia??.,Sudah pasti jwpn yg akan keluar, aaahh..kotor,jijik,rasuah,xikot sunnah n sebagainya...adakah kite sekadar cakap seperti itu sahaja tnpa mengambil ape2 tindakan..cube kite koreksi diri kite semula,adakah aku faham ape itu politik yg sebenar menurut Islam..kite skrg telah dikaburi oleh dunia dan politik semasa...sebab itu mindset kita adalah, politik itu PAS,UMNO n sebagainya..bagi yg phm,alhamdulillah...bg yg tidak phm,ayuh bangkit bgi melengkapi satu sama lain..

Bile sebut je dakwah n politik, kedua2nya berkait rapat dan xboleh di pisahkan kerana tujuan dakwah itu sndiri adalh utk memandu siyasah@politik sepertimana Allah memperutuskan Rasulullah utk bawa ptunjuk dan agama yg benar kpd semua agama..

Ikhwah akhwat fil Islam,..

Imam Al-Banna tidak menafikan bahawa masih terdapat pemahaman yg sempit bila mana sebut je politik maka org akan segera membayangkan sebuah parti politik...Politik yg dimaksudkan atas konteks yg sebenar adalah seluruh aktiviti dakwah yg dilakukan utk mengurusi nasib umat hingga mengangkat mrka ke tmpt sbgaimana yg dprnthkan dlm al-quran iaitu di tengah2 manusia@ummatan wasata..

Ikhwanul Muslimin yakin bhwa parti2 politik yg ada di Mesir masih dlm keadaan yg xselesa dan xmnynangkan kerana ia brsifat kpntingan peribadi dan bknlah maslahah umum...Ikhwan jgk yakin bhwa parti2 yg ada skrg ini belum dapat menentukan program dan manhajnya secra pasti...Dan sudah pastinya sistem kepartian seperti itu akan merusak seluruh roda kehidupan dan mmberi kerosakn kepada umat..

Kefahamn tentang amal siyasi yg dikembangkan pada saat ini berbeza dengan sebelumnya kerana perbezaan situasi dan keadaannya. Oleh sebab itu Imam Hasan Al-Banna tidak mendirikan parti politik, tetapi beliau mmbolehkan penyertaan dalam pmilihan umum. Parti politik dalam pelbagai bentuk telah berdiri dan diusung oleh aktivis dakwah dalam rgka amal siyasi berdasarkan syuro2 yg dilakukan.

Ape yg penting, arena politik bukan utk kite cari kuasa, mncapai kdudukan2 yg tggi atau sbgainya tetapi suatu medan yg kaya dengan peluang utk kita tegakkan hukum2 Allah SWT dlm msyarakat brdsrkan prinsip2 keadilan yg tlah digarisknNya. Inilah rukun ikhlas yg akan menjauhkan aktivis dakwah dari prgkap gila kuasa, pecah amanah dan kesombongan apbila meraih kedudukan yg tggi..

"Ayuhal ikhwah wa akhawat aplikasikan semua arkanul bai'ah dalam amal2 siyasi..Moga2 redha Allah jua kite same2 kecapi...

Ulasan